;

Thursday, October 8, 2009

Gempa yang Mengemparkan

Arrrrgghhh.. masih penat kerna agak lama memandu semalam ke Kuala Lumpur menghantar isteri ke IPG Teknik untuk satu perkhemahan Unit Beruniform di Setiawan. Masih mengantuk sekarang nie.. nak kerja pun jadi malas. hahaha.
Oklah .. apa yang saya nak kongsikan bagi post kali ini adalah mengenai satu SMS yang saya terima 2 hari lepas, sehari sebelum ke KL. Memang agak menarik isi SMS nie.. yang dihantar kepada aku seperti di bawah nie..
"Subhanallah .... Subhanallah .. Gempa di Tasek jam 15:04 Gempa di Padang jam 17:16 Gempa susulan jam 17:58 Esoknya gempa di Jambi 8:52. Anda Lihat Al-Quran surah dan ayat sesuai jam2 tersebut. Moga makin meningkatkan iman dan ketaatan kita pada Allah swt."

Dengan berpandukan jam tersebut cuba rujuk surah dan ayat di dalam al-quran.

Ha.. tentunya difikiran kita .. aihh betul ka? atau hanya rekaan.... jer SMS yang macam nie... setelah aku melihat2 di dalam tafsir al-Quran ternyata ada kebenarannya. Cuma yang aku nak tau sangat ketepatan masa yang dinyatakan .. oleh kerana banyak maklumat saling bercanggah mengenai masa kejadian .. dan masa yg diberikan mengikut waktu antarabangsa. Walau apapun .. aku tidak mencari khilaf masa tersebut . tetapi menginsafi ayat2 Allah yg jelas menyatakan kemusnahan bagi manusia yang berlaku zalim.

preview ayat dan terjemahan

JAM 15:04
Surah Al-Hijr
4. kami tiada membinasakan (penduduk) suatu negeri, melainkan baginya ada masa yang ditentukan.

JAM 17:16
Surah Al-Israak
16. Apabila kami kehendaki akan membinasakan suatu negeri, (lebih dahulu) kami suruh orang2 yang mewah (supaya taat) lalu mereka fasik ( durhaka ) sebab itu berhaklah mereka ditimpa siksaan lalu kami binasakan negeri mereka sebinasanya.

JAM 17:58
Surah Al-Israak
58. Tak adalah diantara (penduduk)suatu negeri, melainkan kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau menyiksanya dengan siksaan yang keras. Yang demikian itu termaktub dalam kitab.

JAM 8:52
Surah Al-Anfaal
52. Tak ubah adat mereka sebagai adat keluarga Firaun dan orang2 sebelumnya. Mereka kafir kepada ayat2 Allah lalu Allah menyiksa mereka disebabkan dosanya sendiri. Sesungguhnya Allah Mahakuat lagi keras siksaannya .

0 comments:

Popular

Live Radio With Me

About This Blog

  © Blogger templates 'Neuronic' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP