TUGASAN HBEF3103 PRINSIP TEKNOLOGI PENGAJARAN OUM SEM 1
1.1 PENGENALAN
Sesi pengajaran dan pembelajaran akan menjadi
lebih menarik dengan penggunaan pelbagai bahan pengajaran dan pembelajaran
seperti penggunaan eleman teknologi berbantukan komputer, pastinya mampu
menarik minat murid untuk memberi sepenuh perhatian terhadap apa yang diajar
oleh guru. Apatah lagi dengan situasi sekarang, dimana murid-murid lebih senang
sekiranya sesi pengajaran dan pembelajaran dijalankan dengan menggunakan
komputer. Tambahan pula, murid-murid pada masa ini sudah terdedah dengan
penggunaan komputer serta perisiannya. Dengan kecanggihan serta kepelbagaian
kaedah yang terdapat di dalam program tersebut seperti microsoft power point,
maka seharusnya guru perlu memanfaatkan peluang tersebut untuk menjadikan sesi
pengajaran dan pembelajaran lebih efisien. Namun, penerapan terhadap penggunaan
bahan pengajaran dan pembelajaran berasaskan komputer ini perlu sesuai mengikut
kehendak huraian sukatan pelajaran, topik yang ingin diajar dan keperluan guru
dan murid itu sendiri, terutamanya jika guru ingin menggunakan laman web dari
internet dalam sesi pengajaran dan pembelajarannya, maka bahan tersebut perlu
bersesuaian.
Dewasa ini pelbagai laman web telah menyediakan
pelbagai bahan-bahan yang boleh dimuat turun untuk dijadikan sebagai bahan
dalam sesi pengajaran dan pembelajaran. Hal ini selaras dengan perkembangan teknologi
yang semakin canggih serta keperluan murid-murid serta guru-guru. Justeru,
penggunaan buku kerja, lembaran kerja dan buku teks bukan lagi antara pilihan
sepenuhnya. Apa yang paling penting, prinsip-prinsip reka bentuk visual yang
digunakan itu perlu sesuai dan bertepatan dari segi simplisiti, dominan, pola,
seimbang, variasi dan keharmonian.
Dengan merujuk prinsip-prinsip reka bentuk
visual tersebut samaada bersesuaian atau tidak dan menarik atau tidak, maka
bahan tersebut akan mampu mempengaruhi sejauh mana murid-murid dapat memberikan
fokus sepenuhnya di dalam kelas untuk mengikuti sesi pengajaran dan
pembelajaran yang dijalankan oleh guru.
1. PRINSIP REKA BENTUK VISUAL
1.1 Simplisiti
Sesuatu rekaan grafik yang mudah dan senang
difahami untuk menjelaskan makna yang ingin diterangkan. Iannya menjadi alat
yang cukup mudah dipaparkan dan difahami oleh keseluruhan murid yang akan
mengikuti pembelajaran tajuk pada masa tersebut.
Simplisiti boleh dirujuk sebagai
“Simplicity is
the state or quality of being simple. It usually relates to the burden which a
thing puts on someone trying to explain or understand it. Something which is
easy to understand or explain is simple, in contrast to something complicated[1]”
Rajah yang digunakan di dalam gambar tersebut
senang difahami dan diketahui bentuknya kerana adanya elemen simplisiti yang
ringkas dan mudah, membolehkan murid mengetahui nama bentuk tersebut. Gambar
yang dipaparkan dengan mudah mendapat reaksi pantas daripada murid kerana
mereka telah tahu dan biasa melihat bangunan tersebut. Penggunaan gambar sepeti ini memudahkan guru
untuk menyampaikan isi pelajaran berkaitan kepada murid dan boleh mengembangkan
teknik pengajaran seperti soal jawab atau sumbang saran dari murid.
Grafik
seperti gambar di atas ini amat mudah difahami dan akan menerima reaksi yang
sama jika soalan diajukan kepada murid. Dengan hanya menggunakan gambar tanpa
tulisan ini akan memudahkan guru untuk mengajar alat-alat sukan bagi permainan
bola sepak dan juga permainan yang menggunakan bola. Ini akan memperlihatkan
murid lebih memahami permainan dan mengetahui ada banyak jenis bola yang
digunakan dalam permainan dan sukan.
1.2 Dominan
Rekaan grafik yang mengandungi titik tumpuan.
Peraturan Satu Pertiga (Rule of Third) menyatakan bahawa titik tumpuan manusia
lebih tertumpu pada sudut atas sebelah kiri dengan 40% penglihatan.
Gambar yang dipaparkan mengandungi elemen
dominan kerana tumpuan lebih terarah pada sudut atas sebelah kiri gambar
tersebut, berbanding pada sudut-sudut lain. Berdasarkan Peraturan Satu Pertiga
(Rule of Three), perhatian penglihatan adalah lebih tertumpu di sebelah
kiri bahagian atas gambar berbanding daripada tempat-tempat lain. Penumpuan
penglihatan tersebut adalah disebabkan oleh keinginan untuk mengetahui apakah
objek sebenar yang dipaparkan di dalam gambar tersebut. Ini berikutan penggunaan
warna yang berbeza dan berlawanan, serta bentuk yang yang terdapat di dalam
gambar tersebut juga berlawanan bagi mendapatkan impak yang dilihat dan lebih
menonjolkan perbezaan.
Elemen dominan di dalam gambar ini terletak pada
penggunaan warna dan juga saiz kedua-dua objek tersebut, iaitu kontra. Walaupun
bentuknya hampir sama, namun penumpuan penglihatan adalah tetap
sama,berdasarkan Peraturan Satu Pertiga (Rule of Three), iaitu pada sebelah
kiri di bahagian atas, berbanding pada bahagian-bahagian lain. Objek yang
berbagai warna itu lebih menarik perhatian pemerhati dan akan menyangka itulah
subjek utama gambar tersebut. Ini kerana
titik tumpuan berada pada sebelah kiri, menyebabkan tumpuan penglihatannya
lebih tertumpu di sebelah kiri.
1.3 Pola
Susunan yang menarik untuk mengekalkan
perhatian serta mencari pengertian lain di sebalik objek yang dipaparkan. Aspek
susunan ini amat dititikberatkan kerana ia dapat;
·
Menarik penglihatan mata kea rah item yang
utama
·
Mengerakkan penglihatan mata kepada keseluruhan
visual dalam arah yang betul
·
Mengekalkan penglihatan mata dan seterusnya
mengikuti aliran persembahan sehingga sampai ke titik akhir
Susunan pada gambar diatas mengandungi elemen pola
kerana ia disusun dengan kemas dan samarata serta menarik perhatian. Susunan
pada objek yang terdapat di dalam gambar sangat penting kerana ia berupaya
menarik penglihatan mata ke arah objek utama. Gambar yang dipaparkan sebenarnya
mengajak pemerhatinya melihat lebih dalam dan memerhatikan apa yang ada di
dalam tingkap bangunan. Penggunaan bentuk geometri digunakan di dalam paparan
gambar tersebut. Selain itu, penyusunan objek yang teratur juga membolehkan
mata akan tertumpu pada item utama gambar di atas, iaitu gambar dalam tingkap.
Susunan warna yang terdapat pada gambar di atas
sudah mampu menarik perhatian. Elemen pola yang wujud di dalam gambar tersebut
mampu menggerakkan penglihatan kepada keseluruhan gambar mengikut arah yang
betul. Penglihatan akan bergerak dari mula warna tersebut terbentuk sehinggalah
ke titik akhirnya. Warna yang menarik pada gambar tersebut turut menarik
perhatian dan membuatkan pemerhatinya berfikir apakan maksud yang terkandung di
dalam gambar tersebut. Secara tidak langsung juga, ianya membantu murid
berfikir secara kritis dan kreatif untuk mencari maksud disebalik gambar
tersebut.
1.4 Seimbang
Pembahagian secara sama dan tidak sama (bisymmetrical
and asymmetrical) pada bahan grafik, namun berbeza pada bentuk
kandungannya.
Objek yang terdapat di dalam gambar di atas
telah dibahagikan sama rata dari semua sudut. Walaupun penggunaan warna yang
pelbagai, namun kesamaan pada taburan dan susunan warna pada objek tersebut di
setiap sudut samaada atas, bawah, kiri dan kanan adalah samarata. Ini
menunjukkan bahawa wujud prinsip seimbang di dalam gambar tersebut.
Walaupun objek-objek yang terdapat di dalam
gambar di atas tidak tersusun dari segi saiz dan bentuk, namun secara amnya elemen
seimbang tetap ada, kerana elemen seimbang yang terdapat di dalam gambar
tersebut adalah seimbang tidak formal. Penggunaan garisan yang berwarna cerah
dan terang pada setiap objek menyerlahkan lagi bentuk rajah tersebut. Susunan
pelbagai bentuk rajah-rajah tersebut juga teratur dan seimbang. Walaupun
objeknya tidak diwarnakan dengan warna yang terang agar lebih menyerlahkan lagi
bentuknya, namun garisan berwarna yang digunakan sangat sesuai dan menonjolkan
bentuk objek tersebut. Murid juga akan dapat membuat kesimpulan dan
menceritakan sesuatu dari gambar yang dipaparkan.
1.5 Variasi
Sebagai penguat dan penyokong pada pola dalam
meningkatkan daya tarikan terhadap sesuatu visual. Elemen yang digunakan dalm
sesuatu komposisi seharusnya menimbulkan perasaaan seolah-olah visual itu hidup
dan bergerak. Ini akan menghasilkan minat murid yang berlipat kali ganda untuk
mengetahui isi pelajaran yang ingin disampaikan.
Elemen variasi yang terdapat di dalam gambar di
atas dapat dilihat melalui susunan dan penggunaan pelbagai bentuk pada objek.
Urutan kepelbagaian bentuk pada objek itu akan membuatkan pemerhatinya tidak
merasa bosan. Dari segi saiz dan tekstur setiap objek juga turut berbeza.
Setiap rajah juga mempunyai elemen pola. Selain itu, terdapat juga nilai
kontras dan dimensi.
Elemen
variasi yang terdapat pada gambar di atas menunjukkan gabungan prinsip lain
yang membuatkan gambar ini seolah-olah hidup. Grafik seperti ini biasanya amat
menarik perhatian kerana wujud elemen perkataan dan gambar. Perkataan yang ada
disekeliling gambar menguatkan lagi penonton untuk mengetahui apakah yang ingin
disampaikan. Kebiasaan grafik seperti ini dibuat untuk program berbentuk
pertandingan, acara hiburan dan sebagainya.
1.6 Harmoni
Konsep visual yang mampu menimbulkan rasa
keyakinan dan menarik minat untuk dilihat. Harmoni juga menjurus kepada grafik
yang lebih mententeramkan hati dan perasaan. Murid akan member sepenuh tumpuan
kepada keseluruhan gambar.
Keharmonian pada gambar di atas adalah melalui
adunan kekemasan dan simplisitinya. Walaupun ringkas, namun ia mampu menarik
perhatian. Penggunaan warna latar yang kontras dengan warna kereta mampu
menonjolkan kenderaan dan individu yang berdiri dalam gambar tersebut.
Harmoni juga merujuk kepada kesinambungan semua
elemen dari segi idea dan buah fikiran. Ini akan membolehkan mata penonton atau
murid yang melihat akan tertumpu kepada isi utama yang ingin disampaikan serta
dapat mengikuti keseluruhan visual. Harmoni juga mampu menimbulkan rasa yakin
Gambar di atas menunjukkan suasana yang tenang
dan mendamaikan. Unsur harmoni yang terdapat pada gambar lebih kepada kejadian
alam yang berupa pokok dan tumbuhan. Adunan warna alam seperti hijau dan biru
menghadirkan suasana sejuk dan kedamaian apabila melihatnya. Antara prinsip
lain yang termuat dalam gambar ini adalah simplisiti yang memperlihatkan gambar
ini mudah difahami dan diketahui oleh murid.
GAMBAR CARI SENDIRI LAH YER....
0 comments:
Post a Comment