TUGASAN HBEF3203 PENGUKURAN DAN PENILAIAN DALAM PENDIDIKAN OUM SEM 1
1.0 Pengenalan
Sekolah merupakan tempat
pembelajaran dan pendidikan buat kanak-kanak seawall umur 6 hingga 17 tahun. Di
sekolah mereka dinilai melalui beberapa cara seperti ujian, peperiksaan,
lawatan, kegiatan luar kelas dan berbagai lagi pengujian yang dijalankan bagi mengesan
kebolehan dan pecapaian mereka.
Di
sekolah, guru memainkan peranan penting untuk mengesan perkembangan, kebolehan
dan kemajuan pencapaian pelajar yang telah mengikuti sesi pembelajaran bagi
satu-satu matapelajaran. Seseorang perlu mempunyai kemahiran dalam menyediakan
item ujian atau penilaian yang akan dijalankan.
Pengujian , pengukuran
dan penilaian adalah salah satu bahagian dalam proses pengajaran dan
pembelajaran. Ketiga-tiga konsep, walaupun mempunyai tafsiran berbeza dari segi
pengertian, tujuan dan ciri-ciri, sememangnya ada kaitan rapat dengan proses
pelaksanaan.Proses pengajaran dan pembelajaran merupakan satu sistem pendidikan
yang sangat berkesan bagi melihat pencapaian murid.
1.1 Objektif Pengajaran
Objektif pengajaran adalah perubahan tingkah
laku pelajar yang ingin dicapai oleh guru dalam satu-satu proses pembelajaran.
Perubahan ini boleh dicapai melalui aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang
dirancang dengan baik. Setiap perubahan atau kemajuan pelajar itu perlu dinilai
dari semasa ke semasa.
Penilaian berterusan akan menentukan tahap
keberkesanan pengajaran guru dan pembelajaran pelajar atau murid. Kemajuan
pelajar perlu dinilai dari semasa ke semasa. Ini jelas menunjukkan wujudnya
hubungan antara objektif pengajaran , pengujian, pengukuran dan penilaian.
1.2 Pengukuran
Pengukuran ialah satu proses atau sistem yang
digunakan untuk menentukan nilai kuantitatif sesuatu benda, perkara atau
keadaan. Nilai kuantitatif ini biasanya dinyatakan dalam sesuatu unit angka
yang tetap dengan menggunakan alat pengukuran yang berkaitan.
Di dalam proses pengajaran dan pembelajaran,
pengukuran merangkumi segala aspek pengujian, termasuk penggunaan skel ordinal
atau skel selang.Ringkas kata, skel ordinan digunakan berdasarkan prestasi atau
pencapaian mereka. Skel selang yang meliputi markah dan gred, digunakan unutk
menentukan peringkat pencapaian di antara pelajar.
1.3 Penilaian
Di dalam buku Education
Evaluation and Decision Making yang disunting oleh D. Stufflebean,
penilaian ditakrifkan sebagai proses menentukan, mendapatkan dan memberikan
maklumat yang berguna untuk membuat pertimbangan mengenai tindakan
selanjutnya.Penilaian adalah satu proses yang sistematik bagi membuat
pertimbangan dalam mentafsir hasil pengukuran. Tujuan penilaian ialah unutk
memberi maklumat tentang pencapaian akademik, kemahiran dan sikap.
1.4 Pengujian
Mengikut R. M. Gagne dalam bukunya The Conditions of Learning, pengujian
ialah suatu cara yang sistematik untuk mengukur perubahan tingkah laku
seseorang individu. Di dalam kelas, pengujian ini digunakan untuk mengukur
perubahan tingkah laku yang berkaitan dengan aktiviti pembelajaran
pelajar-pelajar.
Dalam melaksanakan
penilaian, guru perlu membuat ujian terlebih dahulu. Terdapat beberapa kriteria
dalam pembinaan ujian. Untuk menggubal sesuatu kertas ujian, ia perlu mengikut
spesifikasi yang telah ditetapkan antaranya ialah ujian yang hendak ditadbir
sebaiknya mewakili keseluruhan sukatan pelajaran. Ini dibuat untuk memastikan
para pelajar diuji dengan menggunakan soalan-soalan yang relevan dengan sukatan
pelajaran atau objektif pengajaran.
2.0 Jenis Ujian
Di dalam sekolah, pelbagai jenis ujian digunakan
untuk membuat penilaian sama ada penilaian formatif atau penilaian sumatif.
Pada dasarnya jenis-jenis ujian ini adalah dirangka dengan tujuan mengesan
penguasaan, kemajuan dan pencapaian pelajar tentang sesuatu bidang pelajaran.
Jenis-jenis ujian ini tidak terlepas daripada ciri-ciri yang terkandung dalam
ujian rujukan norma atau rujukan kriteria.
Ujian yang
digunakan untuk menentukan pencapaian murid dijalankan dengan cara ujian
bertulis. Jenis ujian bertulis bertulis boleh dibahagikan kepada dua sahaja:
i)
Ujian Objektif / Aneka Pilihan
ii)
Ujian Subjektif
2.1 Ujian Objektif
Ujian objektif bermaksud item yang soalan yang mempunyai jawapan
yang tepat, tertentu atau spesifik. Ujian yang dijalankan adalah untuk menguji
pengetahuan, kefahaman, aplikasi analisis, sintesis dan penilaian. Soalan item
bagi ujian objektif boleh dibahagikan kepada empat iaitu:
i)
Soalan aneka pilihan – jawapan secara tepat, soalan sukar dibina
dan dijawab tetapi mudah diperiksa.
ii)
Item Betul / Salah -sesuai digunakan untuk
menguji fakta yang menghendaki
Pelajar menentukan sama ada pernyataan yang
diberikan adalah
betul atau salah.
iii)
Item mengisi ruang kosong – amat sesuai digunakan untuk menguji
fakta yang menghendaki pelajar memberi jawapan pendek yang tepat.
iv)
Item Padanan – sesuai untuk mengukur kefahaman dan keupayaan
pelajar mengaitkan fakta konsep.
2.2 Ujian Subjektif
Ujian subjektif
pula dikenali sebagai ujian esei, boleh ditakrifkan sebagai ujian esei,
boleh ditakrifkan sebagai ujian yang memerlukan calon memberi jawapan
dalam bentuk
perkataan atau karangan dengan tulisan sendiri. Jawapan tersebut boleh
dinyatakan dalam
satu ayat,
perenggan atau karangan yang lengkap.
Ujian subjektif adalah
sesuai digunakan untuk menguji kefahaman dan kemahiran menyusun idea dan
pendapat calon mengenai sesuatu topik dalam mata pelajaran yang telah
dipelajari. Ciri utama ujian subjektif ialah memberi kebebasan calon menjawab
soalan, iaitu calon bebas memilih, merancang dan menyusun isi jawapan mengikut
pendapat dan idea sendiri.
2.3 Langkah – langkah Pembinaan Ujian
Terdapat langkah-langkah
yang telah disusun dengan teratur sebelum membina ujian agar penggubal atau
guru boleh melaksanakan ujian dengan baik. Langkah –langkah tersebut ialah:
v Menyediakan Jadual
Penentu Ujian / Jadual Spesikasi Ujian.
v Menulis item / soalan
ujian
v Menyemak item / soalan
ujian
v Menilai item / soalan
ujian
Sebelum membina
item / soalan, guru perlu menyediakan Jadual Penentu Ujian terlebih dahulu. Ini
adalah kerana Jadual Penentu Ujian dapat:
Ø Mengelakkan ujian dibina
secara sembarangan.
Ø Menjamin Kesahan dan
kebolehpercayaan ujian.
Ø Menjadi panduan kepada
penggubal soalan
Ø Menstabilkan taraf dan
aras kesukaran ujian dari setahun ke setahun.
Ø Membolehkan ujian yang
sama dibuat.
Ø Membolehkan perbandingan
dibuat antara satu ujian dengan yang lain.
2.4 Tujuan Ujian
Ujian ini dijalankan untuk mendapatkan maklumat tentang prestasi murid
mengenai
pencapaian
kemahiran yang telah mereka pelajari dalam satu-satu pelajaran.
Untuk tugasan kerja kursus ini saya memilih matapelajaran
Pendidikan Agama Islam Tingkatan 1 Abu Bakar di SABK Al-Hidayah Kuala Kurau
Perak. Soalan ujian yang dijalankan adalah seperti di lampiran. Berdasarkan
ujian itu dapatlah direkodkan keputusan markah ujian seperti jadual yang
ditunjukkan.
3.0 Jadual Penentu Ujian (JPU)
Penggubalan sesuatu kertas ujian perlu
mengikut spesifikasi ujian yang ditetapkan. Beberapa pertimbangan perlu dibuat,
seperti ujian yang hendak ditadbirkan sebaiknya mewakili keseluruhan sukatan
pelajaran, yang mungkin merangkumi komponen pengetahuan, kemahiran dan sikap yang telah ditetapkan. Pertimbangan ini dibuat
untuk memastikan para pelajar diuji dengan menggunakan soalan yang releven
dengan sukatan pelajaran atau objektif pengajaran.
Menurut Kubiszyn dan Borich (2003), JPU adalah
carta dua-hala yang mengaitkan objektif pengajaran dengan kandungan pengajaran.
Lajur carta ini menyenaraikan objektif-objektif pengajaran, sementara baris
carta ini pula menyenaraikan konsep-konsep utama yang diajar dan ingin diukur.
Jadual penentu ujian menjadi panduan kepada guru
tentang sukatan pelajaran yang telah diajar dan objektif pengajaran yang perlu
dicapai oleh pelajar. Dengan menggunakan JPU guru akan dapat membina item
soalan yang merangkumi semua kandungan pengajaran yang telah diajar. Dalam
pembinaan JPU, terdapat empat (4) langkah perlu diambil kira;
a)
Mengkaji sukatan pelajaran
b)
Menganalisis objektif pengajaran
c)
Menentukan jenis soalan dan
d)
Menentukan bilangan soalan
0 comments:
Post a Comment