Zakat dan Golongan Al Gharimin
1.0 Pengenalan
Zakat
dari segi bahasa bererti “BERSIH”, “SUCI”, “SUBUR”, “BERKAT” dan “BERKEMBANG”. Pengertian
“BERSIH” dan “SUCI” dalam istilah zakat ialah membersihkan harta dan
membersihkan diri orang kaya daripada bersifat kedekut dan bakhil. Dalam erti
yang lain ialah membersihkan diri daripada sifat dengki dan dendam terhadap
orang kaya.
Zakat dari segi syarak pula ialah mengeluarkan sebahagian
harta tertentu diberikan kepada asnaf-asnaf yang berhak menerimanya setelah
memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh syarak
õè{
ô`ÏB
öNÏlÎ;ºuqøBr& Zps%y|¹
öNèdãÎdgsÜè? NÍkÏj.tè?ur $pkÍ5 Èe@|¹ur öNÎgøn=tæ
( ¨bÎ)
y7s?4qn=|¹
Ö`s3y
öNçl°;
3 ª!$#ur
ììÏJy íOÎ=tæ ÇÊÉÌÈ
“Ambillah (sebahagian) dari harta
mereka menjadi sedekah, supaya dengannya engkau membersihkan mereka (dari dosa)
dan mensucikan mereka (dari akhlak yang buruk), dan doakanlah untuk mereka,
kerana sesungguhnya doamu itu menjadi ketenteraman bagi mereka, dan (ingatlah)
Allah Maha Mendengar Lagi Maha Mengetahui.” – Surah At-Taubah (ayat
103)
(#qßJÏ%r&ur
no4qn=¢Á9$# (#qè?#uäur
no4qx.¨9$# (#qãèÏÛr&ur
tAqߧ9$#
öNà6¯=yès9
tbqçHxqöè? ÇÎÏÈ
“Dan dirikanlah kamu akan sembahyang serta keluarkanlah
zakat dan taatlah kepada Rasul supaya kamu beroleh rahmat”- Surah An-Nur (ayat 56)
2.0 Takrifan
Asnaf Zakat
ü
Fakir
Seseorang yang tidak mempunyai apa-apa harta
atau pekerjaan atau menerima pendapatan dari sumber-sumber lain yang jumlahnya
tidak sampai 50 peratus daripada keperluan harian dan keperluan tanggungannya
dan tidak sampai 50 peratus daripada belanja hidup seseorang yang hidup
sederhana dan orang-orang tanggungan.
ü
Miskin
Seseorang yang mempunyai pekerjaan atau hasil
usaha yang hanya memenuhi sebahagian keperluan asasinya tetapi tidak mencukupi
untuk menampung keperluan harian dan juga menampung orang-orang tanggungannya.
ü
Amil
Mereka yang terlibat secara langsung dengan
institusi zakat samada individu atau organisasi bagi mengurus dan mentadbir hal
ehwal zakat termasuk pemungutan, agihan, urusan kewangan dan sebagainya.
ü
Muallaf
Mereka yang dijinakkan hatinya atau mereka yang
diharapkan kecenderungan hatinya untuk menerima Islam.
ü
Al-
Riqab
Memerdekakan orang-orang Islam daripada
cengkaman perhambaan dan penaklukan samada dari segi cengkaman fizikal atau
mental seperti cengkaman kejahilan dan terbelenggu di bawah kawalan orang-orang
tertentu.
ü
Al-Gharimin
Golongan yang berhutang untuk memenuhi
keperluan asas bagi kemaslahatan diri, keluarga tanggungannya atau masyarakat
yang memerlukan penyelesaian segera dan dibenarkan oleh hukum syarak.
ü
Fisabilillah
Mana-mana orang atau pihak yamg melibatkan diri
dalam suatu aktiviti atau aktiviti menegak, mempertahankan dan mendakwahkan
agama Islam serta kebajikannya.
ü
Ibnu
Sabil
Mana-mana orang dalam perjalanan bagi
maksud-maksud yang diluluskan oleh syarak dari mana-mana negeri atau negara
yang memerlukan bantuan.
3.0 Pengenalan
Al-Gharimin menurut Islam
Al-Gharimin adalah kata majmuk bagi gharim yang mana bermaksud orang yang
berhutang. Manakala al-gharim pula adalah pemiutang. Asal bagi
perkataan al-Gharm dari segi bahasa adalah al-Luzum iaitu sesuatu yang melazimkannya. Ini
sepertimana firman Allah SWT:
وَٱلَّذِينَ
يَقُولُونَ رَبَّنَا ٱصۡرِفۡ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَۖ إِنَّ عَذَابَهَا كَانَ
غَرَامًا
Maksudnya: Dan orang-orang yang berkata: "Ya Tuhan
kami, jauhkan azab jahannam dari kami, sesungguhnya azabnya itu adalah
kebinasaan yang kekal". (Al-Furqan: 65)
Begitulah azab neraka yang mana pasti
melazimkan kebinasaan yang kekal. Dengan itu juga dinamakan dengan al-Gharim bagi mereka yang berhutang kerana
hutang itu menjadi kelaziman keatasnya manakala al-Gharim (pemiutang) pula akan selalu melazimi al-Madin (penghutang) untuk menuntut hutangnya.
4.0 Mekanisma kategori Asnaf Gharimin
Terdapat
tiga (3) pembahagian al-Gharimin yang masyhur di sisi mazhab
al-Syafi’e, iaitu:
·
Pertama: Mereka yang berhutang demi kemaslahatan
diri sendiri/keluarga.
Terdapat
beberapa syarat yang telah ditetapkan untuk diberikan zakat kepada mereka yang
berhutang bagi dirinya sendiri antaranya:
1.
Orang
yang berhutang itu tidak mampu menjelaskan hutangnya. Sekiranya dia
berkemampuan untuk melangsaikan hutangnya, maka tidak diberikan zakat
kepadanya.
Sekiranya
dia memiliki harta yang hanya dapat menampung sebahagian daripada hutangnya,
maka dia layak menerima bantuan zakat untuk menyelesaikan hutang yang berbaki.
Jika
individu tersebut mampu membayar hutang setelah dia bekerja dan mampu bekerja,
maka dia tetap layak menerima zakat untuk melangsaikan hutangnya kerana dia
perlu menyelesaikannya dalam tempoh masa yang mendesak. Ini kerana untuk dia
bekerja bagi mendapatkan harta untuk membayar hutang memerlukan tempoh masa
yang lebih lama sedangkan keperluan sedia ada buat diri dan juga keluarganya
perlu juga diutamakan disamping hutang yang terbeban.
Sifat
kaya yang menjadi penghalang bagi kelayakan seseorang yang berhutang daripada
menerima zakat adalah apabila dia memiliki wang untuk membayar hutang. Jika dia
memiliki tanah, rumah, pakaian, perabot atau pinggan mangkuk tetapi dia tidak
mempunyai wang yang mencukupi untuk membayar hutang, dia masih layak menerima
zakat. Ini disebabkan dia masih memerlukan asset tersebut untuk meneruskan
kehidupan seharian.
2.
Perlulah
apa yang dihutangkannya itu adalah dalam perkara yang taat atau perkara yang
dibolehkan dan bukannya berhutang di dalam perkara maksiat seperti arak dan zina.
3.
Perlulah
hutang itu dalam keadaan semasa iaitu sedang berlaku atau telah sampai tempoh
untuk dilunaskan. Sekiranya hutang itu ditangguhkan (boleh di bayar dalam masa
yang lama) di sini terdapat tiga pendapat mengenainya:
§ Diberikan juga zakat meskipun hutang itu ditangguhkan. Ini
berdasarkan dalil umum yang mengatakan bahawa golongan ini juga pada hakikatnya
adalah penghutang.
§ Tidak diberikan zakat kepadanya kerana ianya tidak diperlukan pada
waktu tersebut.
§ Diberikan sekiranya tangguhan hutang itu masih berada pada tahun
tersebut. Sekiranya tangguhan hutang itu memasuki tahun yang baru, maka tidak
diberikan zakat kepada golongan ini.
·
Kedua: Mereka yang berhutang demi kemaslahatan
orang yang lain.
Mereka
yang berhutang demi kemaslahatan yang lain adalah golongan yang dimuliakan
kerana kesanggupannya untuk berhutang demi kemaslahatan yang lain. Ini
sepertimana seseorang yang menjadi orang tengah dalam memperbaiki hubungan di
antara dua kaum/kabilah yang bertelagah disebabkan harta ataupun darah (membayar diyat dsb.), maka dikeluarkan darinya harta
sehinggakan dia terpaksa berhutang, maka golongan ini berhak juga mendapat
zakat untuk menutup hutangnya.
Begitu
juga bagi mereka yang yang berhutang demi kemaslahatan orang ramai seperti
mengasaskan rumah anak yatim, hospital awam, membina masjid dan juga amal-amal
kebajikan yang lain sehingga manfaatnya mengalir kepada orang awam. Maka
diberikan zakat berdasarkan apa yang dihutangkan olehnya untuk menutup hutang
tersebut meskipun dia seorang yang kaya seperti pendapat sebahagian
al-Syafi’eyyah.
·
Ketiga: Individu yang menjamin orang yang
berhutang.
Penjamin
tersebut layak menerima zakat daripada asnaf al-Gharimin dengan syarat:
- Penjamin dan orang berhutang yang dijamin
berada dalam keadaan tidak mampu melangsaikan hutang. Penjamin layak
menerima zakat untuk menyelesaikan hutang tersebut.
- Jika penjamin tidak mampu untuk membayar
hutang, manakala orang berhutang yang dijamin mampu, maka penjamin layak
menerima zakat jika dia menjamin tanpa kebenaran orang yang berhutang.
- Jika penjamin mampu membayar hutang,
manakala orang berhutang yang dijamin tidak mampu membayarnya, maka orang
berhutang itu sahaja yang layak menerima zakat untuk membayar hutang
tersebut.
5.0 Kadar Zakat bagi Gharimin
Harta
zakat dari baitul mal yang diberikan kepada gharim iaitu sebanyak hutang yang
harus dilangsaikan. Kerana tujuan penyaluran zakat untuk gharim hanya sebatas
untuk tujuan ini. Ibnu Qudamah rahimahullah berkata, “Gharimin diberi zakat
untuk menutup hutangnya walaupun sangat banyak”.
Ibnu
Rusyd rahimahullah, penyusun kitab Bidayatul Mujtahid menyatakan, “Gharim
diberi dari zakat sejumlah hutangnya jika hutangnya bukan kerana maksiat”
Dalam
hal ini, sering terkumpul dua sifat iaitu faqir dan gharim pada seseorang, maka
boleh baginya menerima zakat untuk kemiskinannya dan membayar hutangnya. Bila
kita teliti dengan cermat, syariat Islam yang sempurna ini ternyata merupakan
solusi terbaik dalam rangka menciptakan kestabilan ekonomi umat, di samping
niat yang utama adalah dalam rangka mendekatkan diri kepada Allah Azza wa Jalla
dan menjalin ukhuwah Islamiyah di antara kaum Muslimin.
6.0 Kriteria
Gharimin berdasarkan pusat zakat
Orang yang berhutang untuk keperluan asasi bagi diri dan tanggungan serta
menepati hukum syarak iaitu tujuan hutang hendaklah bukan kerana tujuan maksiat
kepada Allah melainkan dia telah bertaubat.
Golongan yang berhutang bagi kemaslahatan diri sendiri adalah seperti
memberi nafkah membeli pakaian, melaksanakan perkahwinan, mengubati orang
sakit, mendirikan rumah, membeli perabot rumah tangga, mengahwinkan anak atau
mengganti harta orang lain yang dirosakkan kerana kesalahan, lupa atau yang
seumpamanya. Kadar hutang mestilah dengan tidak berlebihan.
§
Tujuan berhutang adalah supaya dapat memenuhi kadar keperluan
yang asas dan bukan bagi tujuan bermewah-mewahan kerana berlebih-lebihan dalam
urusan penyediaan yang asas adalah diharamkan ke atas setiap muslim.
§ Orang yang berhutang
akibat bencana alam.
§ Orang berhutang
untuk membiayai rawatan/perubatan.
§
Orang berhutang
yang tidak dapat dielakkan bagi
membiayai kos pengeluaran yang asas untuk menampung keperluan asasi.
§
Keterhutangan itu memerlukan penyelesaian yang segera dan tidak boleh ditangguh.
§
Tujuan berhutang adalah supaya dapat memenuhi kadar keperluan
yang asas dan bukan bagi tujuan bermewah-mewahan kerana berlebih-lebihan dalam
urusan penyediaan yang asas adalah diharamkan ke atas setiap muslim.
§
Orang yang hendak
berkahwin tetapi
menghadapi kesulitan kewangan; [Kadar bantuan bagi tujuan mengadakan walimah
yang diharuskan adalah bersamaan nilai seekor kambing] - rujuk ulasan mufti
bertarikh 10 Januari 2012
§
Orang yang berhutang kerana penglibatannya dalam aktiviti kebajikan kemasyarakatan seperti pengurusan anak yatim, rumah
rawatan, pembinaan rumah ibadah atau apa-apa perbuatan baik dalam
melayani kehendak/keperluan am kebajikan masyarakat.
0 comments:
Post a Comment