Khurafat dalam masyarakat melayu
1.0 Pengenalan
Khurafat adalah salah satu bentuk
penyelewengan dalam aqidah Islam. Amalan khurafat mengalih pergantungan manusia
daripada Khalik (pencipta/Allah) kepada makhluk (yang dicipta). Di dalam
Al-Quran terdapat beberapa ayat yang menyeru kepada pergantungan kepada Allah
dan menolak kepercayaan terhadap yang selainnya bagi mendapat kebaikan daan
menolak keburukan. Yang memberi segala kenikmatan dan keyakinan hanya
Allah.
Jika
dilihat senario masyarakat Islam di Negara ini, masih terdapat segelintir yang
masih percaya dengan perkara-perkara khurafat. Contohnya memakai tangkal dan
azimat, percaya kepada tuah, memohon bantuan kepada sesuatu selain dari Allah.
Amalan khurafat seperti ini boleh menjadikan seseorang itu melakukan syirik
kepada Allah.
Dalam
tugasan ini akan mengupas apakah yang dimaksudkan dengan khurafat dan apakah
pandangan Islam tentang amalan-amalan yang berunsur khurafat. Disamping itu
turut digambarkan beberapa jenis amalan-amalan khurafat yang masih diamalkan
dalam kehidupan masyarakat Islam. Turut dihuraikan pendapat ulama mengenai
beberapa kelompok amalan khurafat yang dikaitkan dengan masyarakat melayu
berpandukan dengan hadis Rasulullah.
Dalam
menyempurnakan tugasan ini, saya turut membuat pembacaan dan pencarian bahan
mengenai amalan-amalan khurafat yang berlaku di kawasan atau tempat saya. Oleh
kerana populasi masyarakat setempat bagi kawasan yang saya diammi merupakan
masyarakat berketurunan melayu banjar, kupasan tugasan amalan khurafat ini saya
tumpukan kepada amalan khurafat yang subur dalam kehidupan masyarakat banjar.
2.0 Apakah yang dimaksudkan dengan Khurafat
Perkataan khurafat di
ambil dari perkataan bahasa
arab : kharafa-yakhrifu-kharfan- khurafatan.
Selain itu Kha- ri-fa juga membawa maksud rosak akal kerana terlalu tua. Dalam bahasa Inggerisnya dikenali
sebagai "superstition".
Dari segi bahasa khurafat membawa
maksud kepercayaan
yang
karut,
dongeng dan
perkara
tahyul. Contohnya , kata-katanya
itu banyak pekara yang diada-adakan ataupun bida’ah . Kamus Dewan mendefinisikan 'khurafat' sebagai ajaran yang bukan-bukan, karut, atau tahyul.
Manakala
menurut istilah syarak pula mengertikan
perkara ini sebagai semua kepercayaan yang diyakini kegiatannya memiliki dasar dan
bersumber daripada ajaran
agama Islam walaupun pada hakikatnya perkara tersebut adalah bertentangan dengan
ajaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w, iaitu penutup para nabi dan rasul yang diutuskan oleh
Allah s.w.t.
Khurafat yang diyakini oleh pelakunya
sebagai sesuatu yang dibenarkan oleh agama mungkin sahaja dapat dapat memberikan ketenangan dan kemantapan jiwa bagi melakukannya. Malangnya, kerana perbuatan itu pada dasarnya menyimpang dari tuntutan agama yang
sebenar, maka kenikmatan itu adalah bersifat semu, iaitu
tidak kekal. Hal ini sama sekali bertentangan dengan fitrah manusia kerana ia
bertentangan dengan akal sihat.
Fokus utama
istilah khurafat merujuk kepada :
- Pegangan atau iktikad yang
tidak bersandarkan kepada asas realiti dan tidak juga bersandarkan asas
agama, seumpama ungkapan atau perbuatan atau juga bilangan tertentu yang
disangkakan boleh mendatangkan kebahagian ataupun kecelakaan.
- Semua kepercayaan, keyakinan
atau kegiatan yang tidak bersumber dari ajaran agama, tetapi diyakini
bahawa hal tersebut memiliki dasar dari agama.
- Dongeng, kisah, legenda,
cerita, asumi, kepercayaan atau keyakinan yang tidak benar. Ia adalah
iktikad yang batil, di mana lawannya ialah iktikad yang benar (al-Haq)
- Setiap pengajaran yang jelas
bertentangan dengan ajaran Al-Quran dan Sunnah Nabi Muhammad s.a.w.
- Semua perkara yang dicipta
oleh manusia melalui pemikiran karutnya tanpa asas syariah atau akal
sihat; kemudian diyakini pula sebagai boleh mendatangkan manfaat ataupun
menolak bala.
3.0 Contoh Amalan Khurafat
Khurafat masih wujud di dalam masyarkat Islam sekarang, bahkan ia juga
telah muncul dalam bentuk-bentuk yang berbagai-bagai samada dalam bentuk perbuatan tertentu, ungkapan tertentu, cerita atau kisah tertentu, bilangan tertentu, serta konsep,
prinsip atau mazhab tertentu. Amalan mengunjungi
kubur
yang dianggap keramat mempercayai binatang seperti burung boleh membawa tuah atau sial membuang ancak
bagi
menghalau hantu adalah sebahagian bentuk gejala
khurafat. Antara amalan yang masih mewarnai kehisupan masyarakat melayu
seperti
·
Melenggang Perut.
·
Temasya Mandi Safar
·
Azimat
·
SMS Atau Surat Berantai
4.0 Kelompok amalan-amalan
Khurafat lain
Kita telah melihat beberapa contoh amalan khurafat di atas, ada sejumlah
lagi amalan khurafat yang sememangnya banyak berlaku dalam masyarakat melayu hari ini. Amalan khurafat itu bolehlah
diikelompokkan sebagaimana berikut;
·
Anggapan sial atau
membawa malapetaka kepada seseorang ataupun masyarakat dengan kehadirannya dan
amalan buang sial: tepung tawar, Lenggang perut, Mandi bunga/Sintok limau dan
Mandi Safar.
·
Kepercayaan kepada
hantu dengan alasan untuk tinggal selamat di suatu tempat atau memberi makan
kepada hantu peliharaannya ataupun konon-kononnya untuk membayar niat
tertentu.
·
Ilmu seru gerak
yang kebiasaannya diamalkan oleh kumpulan silat yang mengamalkan jurus
kebatinan.
·
Jampi serapah
yang ada unsur-unsur syirik atau menghina Islam atau tidak difahami maksudnya.
·
Mempercayai percakapan,
ramalan dan tilikan dukun samada terhadap perkara yang telah lalu atau di masa
akan datang.
·
Memohon dengan
percakapan atau ungkapan yang tidak ada asal usul suruhan dalam Islam seperti
kata-kata “Tabik Tok Nenek” ketika melalui sesuatu tempat atau “Minta simpang
Malaikat 44” ketika mengharapkan sesuatu yang tidak diingini.
·
Penggunaan tangkal
di rumah atau dipakai di badan yang bukannya dari sesuatu yang tsabit dalam
agama serta tidak dijaga dari dibawa ke tempat-tempat yang bukan suci.
·
Meletakkan Ladam
Kuda dipintu rumah dengan alas an boleh menghindari dari gangguan makhluk
halus.
·
Mengantung isim yang
dipahat di logam tertentu dengan berbagai-bagai rajah dan tulisan yang bukannya
ayat al-Qur’an atau sesuatu yang warid dalam agama.
·
Bersahabat dan meminta pertolongan kepada
Jin/Khadam/Masuk Tok Nenek dalam badan (menurun).
·
Mengamalkan ilmu
pengasih
·
Perasapan kemenyan
dengan tujuan supaya menghalau jin dan hantu di dalam rumah dan menjemput
malaikat datang ke rumah.
·
Meletakkan air di
dalam bekas untuk dijamukan kepada para malaikat “Air Malaikat”.
·
Menganiaya atau
menzalimi orang melalui sihir, santau dan pukau.
0 comments:
Post a Comment