Penerokaan dan Pengalaman Dalam Permainan Ting ting
Permainan ini hanya memerlukan di gelanggang
yang kecil sahaja.
Teng-teng
dimainkan oleh sekumpulan kanak-kanak yang terdiri daripada dua hingga empat
orang sahaja. Sekiranya lebih,ianya akan mendatangkan kesukaran bagi setiap
pemain untuk bermain kerana gelanggang ting-ting hanyalah bersaiz kecil sahaja.
i) membina rumah
Bagi membina rumah pemain perlulah berdiri
membelakangkan kesemua petak di garisan permulaan dan
mencampakkan kedalam mana-mana petak dan disitulah kedudukkan rumahnya.
Sekiranya gundu yang dibaling terkena diatas garisan maka pemain tersebut
dikira kalah. Setiap pemain haruslah memijak kedua-dua belah kaki di petak
rumah dan tidak dibenarkan memijak petak rumah lawan. Sekiranya pemain memijak
atau lupa maka ianya dikira kalah.
ii) Pemenang: Pemenang di kira
berdasarkan jumlah rumah terbanyak yang dapat di kumpulkan oleh pemain.
iii) Pemati : Pemain dikira mati sekiranya buah
dilontar atau kaki terkena pada garisan petak. Pemain juga dianggap mati
apabila memijak dua belah kaki serentak kedalam sayap.
Di kawasan
kampung,gelanggang dibuat hanya menggoreskannya di atas tanah sahaja.
Gelanggang ini memerlukan kawasan yang rata untuk menggoreskannya. Di kawasan
perumahan atau pekan yang tiada halaman bertanah,mereka menggunakan kapur tulis
untuk dilukis di kawasan jalan bertar. Terdapat sembilan petak-petak kosong
bagi satu gelanggang.
Selain dari
gelanggang,gundu atau buah teng-teng juga penting dalam permainan ini. Gundu
mestilah berbentuk leper dan anggaran saiz bagi gundu adalah sebesar duit
syiling 50sen. Antara benda yang boleh dijadikan gundu ialah pecahan
pinggan,kepingan besi dan batu yang leper. Gundu berperanan sebagai tanda bagi
para pemain untuk menggerakkan kedudukan mereka di petak gelanggang.
Permainan
ketingting juga menyediakan matlamat yang menarik dengan memberi peluang
kepada kanak-kanak untuk menemui potensi ekspresif diri melalui lakaran,
pergerakan dan visual mereka.
Bahasa-bahasa simbol digunakan untuk
membuat eskpresi dalam aktiviti-aktiviti pergerakan, lompatan dan balingan. Ini
membantu kanak-kanak untuk merasa, menyentuh, dan mendengar serta melihat
secara langsung dunia mereka dengan cara tersendiri. Kanak-kanak meluahkan
pandangan mereka dengan cara yang seakan-akan sama dengan apa yang dialami dan
difahami oleh orang lain.
Dalam permainan seperti ini juga
akan menzahirkan emosi dan ekpresi tertentu dikalangan kanak-kanak. Media-media
ekspresi boleh dilihat dalam bentuk catan, tubuh badan, suara atau bunyi.
Apabila ia digabungkan secara harmoni,
ekspresi yang terhasil menjadi estetik.
Bentuk
Ekspresi :
a.
Perasaan
b.
Lisan
c.
Reaksi
d.
Emosi
e.
Bukan
Lisan
f.
Idea
g.
Menggambarkan
h.
Menghasilkan
Download Bahan di SINI versi ppt
0 comments:
Post a Comment