;

Wednesday, March 18, 2015

Penerokaan dan Pengalaman Dalam Permainan Ting ting

PERMAINAN TING TING
Permainan Tingting 

Permainan ini hanya memerlukan di gelanggang yang kecil sahaja.
Teng-teng dimainkan oleh sekumpulan kanak-kanak yang terdiri daripada dua hingga empat orang sahaja. Sekiranya lebih,ianya akan mendatangkan kesukaran bagi setiap pemain untuk bermain kerana gelanggang ting-ting hanyalah bersaiz kecil sahaja.

Dikawasan kampung, gelanggang dibuat dengan hanya mengoreskan nya di atas tanah manakala di kawasan perumahan yang tidak mempunyai halaman kapur bertulis akan digunakan untuk dilukis di atas jalan bertar. Ada sembilan petak-petak kosong bagi satu gelanggang.
i) membina rumah
Bagi membina rumah pemain perlulah berdiri membelakangkan kesemua petak di garisan     permulaan dan mencampakkan kedalam mana-mana petak dan disitulah kedudukkan rumahnya. Sekiranya gundu yang dibaling terkena diatas garisan maka pemain tersebut dikira kalah. Setiap pemain haruslah memijak kedua-dua belah kaki di petak rumah dan tidak dibenarkan memijak petak rumah lawan. Sekiranya pemain memijak atau lupa maka ianya dikira kalah.
ii) Pemenang:  Pemenang di kira berdasarkan jumlah rumah terbanyak yang dapat di kumpulkan oleh pemain.
iii) Pemati : Pemain dikira mati sekiranya buah dilontar atau kaki terkena pada garisan petak. Pemain juga dianggap mati apabila memijak dua belah kaki serentak kedalam sayap.

Di kawasan kampung,gelanggang dibuat hanya menggoreskannya di atas tanah sahaja. Gelanggang ini memerlukan kawasan yang rata untuk menggoreskannya. Di kawasan perumahan atau pekan yang tiada halaman bertanah,mereka menggunakan kapur tulis untuk dilukis di kawasan jalan bertar. Terdapat sembilan petak-petak kosong bagi satu gelanggang.

Selain dari gelanggang,gundu atau buah teng-teng juga penting dalam permainan ini. Gundu mestilah berbentuk leper dan anggaran saiz bagi gundu adalah sebesar duit syiling 50sen. Antara benda yang boleh dijadikan gundu ialah pecahan pinggan,kepingan besi dan batu yang leper. Gundu berperanan sebagai tanda bagi para pemain untuk menggerakkan kedudukan mereka di petak gelanggang.

Permainan ketingting juga menyediakan matlamat yang menarik dengan memberi peluang kepada kanak-kanak untuk menemui potensi ekspresif diri melalui lakaran, pergerakan dan visual mereka.
            Bahasa-bahasa simbol digunakan untuk membuat eskpresi dalam aktiviti-aktiviti pergerakan, lompatan dan balingan. Ini membantu kanak-kanak untuk merasa, menyentuh, dan mendengar serta melihat secara langsung dunia mereka dengan cara tersendiri. Kanak-kanak meluahkan pandangan mereka dengan cara yang seakan-akan sama dengan apa yang dialami dan difahami oleh orang lain.
            Dalam permainan seperti ini juga akan menzahirkan emosi dan ekpresi tertentu dikalangan kanak-kanak. Media-media ekspresi boleh dilihat dalam bentuk catan, tubuh badan, suara atau bunyi. Apabila ia digabungkan  secara harmoni, ekspresi yang terhasil menjadi estetik.
 Bentuk Ekspresi :
a.       Perasaan
b.      Lisan
c.       Reaksi
d.      Emosi
e.       Bukan Lisan
f.       Idea
g.      Menggambarkan

h.      Menghasilkan

Download Bahan di SINI  versi ppt 

0 comments:

Popular

Live Radio With Me

About This Blog

  © Blogger templates 'Neuronic' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP